Msze Św. i nabożeństwa
w niedziele i święta:
8:00, 9:30, 11:00 (z udziałem dzieci), 17:00
w dni powszednie:
8:00, 18:00
w tzw. "święta zniesione":
8:00, 16:30, 18:00
Nabożeństwa:
Adoracja Najświętszego Sakramentu z okazją do spowiedzi w każdy czwartek od g. 17:15 do 18:00.
Nabożeństwo do Najświętszego Serca Pana Jezusa w pierwszy piątek po Mszy św. o g. 18:00.
Nabożeństwo wynagradzające Niepokalanemu Sercu Maryi w pierwszą sobotę, g. 17:00 Adoracja, g. 17:30 różaniec.
Nowenna do MB Nieustającej Pomocy w każdą środę o g. 18:00, bezpośrednio po Nowennie Msza św.
Nabożeństwo Fatimskie z procesją w 13 dzień miesiąca od maja do października o g. 17:15.
Różaniec w październiku w dni powszednie o 17:30, w niedziele o 16:30.
Roraty od poniedziałku do piątku o 18:00.
Nabożeństwo majowe w dni powszednie o g. 17:30, w niedziele o g. 16:30.
Nabożeństwo czerwcowe w dni powszednie o g. 17:30, w niedziele o g. 16:30.
Gorzkie żale w niedziele o 16:30.
Droga krzyżowa w piątki o 8:30 i 17:15.
Spowiedź Św.
przez cały tydzień:
15 min. przed Mszą Św.
W czwartki Adoracja Najświętszego Sakramentu z okazją do spowiedzi od 17:15 do 18:00.
Sakrament pokuty i pojednania w Katechizmie Kościoła Katolickiego
1440 Grzech jest przede wszystkim obrazą Boga, zerwaniem jedności z Nim. Narusza on równocześnie komunię z Kościołem. Dlatego też nawrócenie przynosi przebaczenie ze strony Boga, a także pojednanie z Kościołem, co wyraża i urzeczywistnia w sposób liturgiczny sakrament pokuty i pojednania.
Chrzest Św.
Chrzest w Katechizmie Kościoła Katolickiego
1213 Chrzest święty jest fundamentem całego życia chrześcijańskiego, bramą życia w Duchu (vitae spiritualis ianua) i bramą otwierającą dostęp do innych sakramentów. Przez chrzest zostajemy wyzwoleni od grzechu i odrodzeni jako synowie Boży, stajemy się członkami Chrystusa oraz zostajemy wszczepieni w Kościół i stajemy się uczestnikami jego posłania.
Do zgłoszenia chrztu potrzebne są:
– akt urodzenia dziecka z USC
– zaświadczenie, że rodzice chrzestni dziecka są wierzący i praktykujący oraz mogą być rodzicami chrzestnymi (po zaświadczenie należy zgłosić się do swojego proboszcza miejsca)
– adres zamieszkania rodziców dziecka
– datę i miejsce zawarcia sakramentu małżeństwa rodziców dziecka
– wiek rodziców dziecka
– adres zamieszkania rodziców chrzestnych dziecka
– wiek rodziców chrzestnych dziecka
Eucharystia
Eucharystia w Katechizmie Kościoła Katolickiego
1407 Eucharystia jest centrum i szczytem życia Kościoła, ponieważ Chrystus włącza Kościół i wszystkie jego członki do swojej ofiary uwielbienia i dziękczynienia, złożonej raz na zawsze Ojcu na krzyżu. Przez tę ofiarę Chrystus rozlewa laski zbawienia na swoje Ciało, którym jest Kościół.
1408 Celebracja Eucharystii obejmuje zawsze: głoszenie słowa Bożego, dziękczynienie składane Bogu Ojcu za wszystkie Jego dobrodziejstwa, a zwłaszcza za dar Jego Syna; konsekrację chleba i wina oraz uczestniczenie w uczcie liturgicznej przez przyjmowanie Ciała i Krwi Pana. Elementy te konstytuują jeden i ten sam akt kultu.
1409 Eucharystia jest pamiątką Paschy Chrystusa, to znaczy dzieła zbawienia wypełnionego przez Jego życie, śmierć i zmartwychwstanie. Dzieło to uobecnia się w czynności liturgicznej.
Kandydaci do przyjęcia I Komunii Świętej przygotowywani są przez cykl katechez w szkole oraz w parafii. Zapisy odbywają się w 3 klasie we wrześniu.
Bierzmowanie
Bierzmowanie w Katechizmie Kościoła Katolickiego:
1285 Sakrament bierzmowania wraz z chrztem i Eucharystią należy do „sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego”, którego jedność powinna być zachowywana. Przyjęcie tego sakramentu jest konieczne jako dopełnienie łaski chrztu. Przez sakrament bierzmowania (ochrzczeni) jeszcze ściślej wiążą się z Kościołem, otrzymują szczególną moc Ducha Świętego i w ten sposób jeszcze mocniej zobowiązani są, jako prawdziwi świadkowie Chrystusa, do szerzenia wiary słowem i uczynkiem oraz do bronienia jej.
Kandydaci do bierzmowania przygotowywani są przez cykl katechez w szkole oraz w parafii. Zapisy odbywają się w 8 klasie we wrześniu, przygotowanie trwa dwa lata wg Programu Diecezji Pelplińskiej.
Małżeństwo
Małżeństwo w Katechizmie Kościoła Katolickiego
1601 Przymierze małżeńskie, przez które mężczyzna i kobieta tworzą ze sobą wspólnotę całego życia, skierowaną ze swej natury na dobro małżonków oraz do zrodzenia i wychowania potomstwa, zostało między ochrzczonymi podniesione przez Chrystusa Pana do godności sakramentu.
Informacje nt. przygotowania do małżeństwa w Diecezji Pelplińskiej: https://rodzinydiecezjipelplinskiej.pl/przygotowanie-do-malzenstwa/
Namaszczenie chorych
Namaszczenie chorych w Katechizmie Kościoła Katolickiego
1526 "Choruje ktoś wśród was? Niech sprowadzi kapłanów Kościoła, by się modlili nad nim i namaścili go olejem w imię Pana. A modlitwa pełna wiary będzie dla chorego ratunkiem i Pan go podźwignie, a jeśliby popełnił grzechy, będą mu odpuszczone" (Jk 5,14-15).
1527 Sakrament namaszczenia chorych udziela specjalnej łaski chrześcijaninowi, który doświadcza trudności związanych ze stanem ciężkiej choroby lub starości.
1528 Stosowny czas na przyjęcie namaszczenia chorych zachodzi wtedy, gdy wierny staje wobec niebezpieczeństwa śmierci z powodu choroby lub starości.
1529 Za każdym razem, gdy chrześcijanin zostaje dotknięty ciężką chorobą, może otrzymać święte namaszczenie; również wtedy, gdy już raz je przyjął i nastąpiło nasilenie się choroby.
Jeżeli umiera bądź ciężko chory jest ktoś z Twoich bliźnich nie odmawiaj mu możliwości spowiedzi i umocnienia sakramentem Namaszczenia. Zadzwoń do kapłana i poproś o udzielenie tego sakramentu.
Pogrzeb
Pogrzeb chrześcijański w Katechizmie Kościoła Katolickiego:
1680 Wszystkie sakramenty, a zwłaszcza sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego, miały na celu ostatnią Paschę dziecka Bożego, która przez śmierć wprowadza je do życia w Królestwie niebieskim. Wówczas spełnia się to, co wyznajemy w wierze i nadziei: „Oczekuję wskrzeszenia umarłych i życia wiecznego w przyszłym świecie”.
1681 Chrześcijański sens śmierci ukazuje się w świetle Misterium Paschalnego Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa, w którym złożyliśmy naszą jedyną nadzieję. Chrześcijanin, który umiera w Chrystusie Jezusie, „opuszcza to ciało i staje w obliczu Pana”.
1682 Dzień śmierci jest dla chrześcijanina, po zakończeniu jego życia sakramentalnego, dopełnieniem nowych narodzin rozpoczętych na chrzcie; jest ostatecznym „upodobnieniem” go do „obrazu Syna”, którego udziela namaszczenie Duchem Świętym; jest uczestnictwem w Uczcie Królestwa, zapoczątkowanej w Eucharystii, nawet jeśli zachodziłaby jeszcze potrzeba ostatecznego oczyszczenia, by móc przywdziać szatę godową.
1683 Kościół, który jak matka nosił sakramentalnie w swoim łonie chrześcijanina podczas jego ziemskiej pielgrzymki, towarzyszy mu na końcu jego drogi, by oddać go „w ręce Ojca”. Ofiaruje on Ojcu, w Chrystusie, dziecko Jego łaski i w nadziei składa w ziemi zasiew ciała, które zmartwychwstanie w chwale. Ofiarowanie to dokonuje się w pełni w czasie celebracji Ofiary eucharystycznej. Błogosławieństwa, które ją poprzedzają i po niej następują, są sakramentaliami.
Potrzebne dokumenty:
- akt zgonu z USC,
- jeżeli osoba jest z innej parafii potrzebna jest pisemna zgoda ks. proboszcza miejsca zamieszkania.